Jazda na rowerze, co warto wiedzieć

Jazda na rowerze, co warto wiedzieć

To jedna z najprzyjemniejszych form ruchu. Zarówno po mieście, jak w plenerze. Zwłaszcza, że tras rowerowych w Polsce jest coraz więcej. Wiosna to idealna pora na to, żeby zacząć się ruszać. Dzięki temu zacznie ubywać nam tkanki tłuszczowej i wzmocnią się mięśnie. Jazda na rowerze jest znakomitym wsparciem dla diety, bo nie tylko szybko poprawia kondycję, ale także świetnie modeluje kształt nóg i bioder oraz redukuje cellulit. I niemal bezwysiłkowo można przygotować ciało do wyjścia na plażę. Z jazdy powinny zrezygnować jedynie osoby z poważnymi skrzywieniami czy urazami kręgosłupa, zespołem cieśni nadgarstka oraz cierpiące na hemoroidy.

430 TYLE ENERGII ZUŻYJESZ W CZASIE GODZINNEJ JAZDY NA ROWERZE!    

Na czym jeździć?

Nie musimy kupować drogiego „górala”, by jazda sprawiła nam frajdę. Pamiętajmy jedynie, że inny sprzęt sprawdza się w mieście, a inny w plenerze. Wyposażony w cienkie opony rower miejski nie amortyzuje wstrząsów to dobry jednak wybór na gładkie, twarde nawierzchnie, np. asfalt Do jazdy po ścieżkach ziemnych potrzebny jest rower z amortyzatorami: ten z tyłu ochroni kręgosłup, a przedni odciąży łokcie i nadgarstki. Siodełko powinno być na takiej wysokości, by podczas kręcenia pedałami nogi w kolanach zginały się pod kątem prostym, to bardzo ważne. Pełno wzorów i kalkulatorów cen i rozmiarów rowerów, warto się z nimi zapoznać Jedne z nich mówi: Stoimy oparci o ścianę i odmierzamy jaka jest odległość między naszym kroczem a podłogą. Wynik który otrzymamy mnożymy: x 0,57 – gdy kupujemy rowery górskie, x 0,63 – gdy kupujemy rowery trekkingowe, x 0,66 – gdy kupujemy rowery szosowe. Aby otrzymać rozmiar ramy w calach, wynik musimy podzielić przez 2,54 (1cal=2,54cm). Inny licznik mówi jak dobrać długość roweru.

W czym jeździć?

Najlepsze byłoby tzw. ubranie oddychające, tzn. zrobione z przewiewnych syntetycznych tkanin, które w przeciwieństwie do bawełny nie zatrzymują potu, lecz wyprowadzają go na zewnątrz, gdzie może odparować. Do tego przydadzą się buty na niezbyt grubej podeszwie, typu adidasy. Zbyt gruba nie pozwala dobrze wyczuć sity nacisku na pedały, przy zbyt miękkiej dość szybko zabolą nas stopy. Nie zapomnijmy też o kasku i okularach przeciwsłonecznych.

Jak jeździć na rowerze?

Jazda na rowerze nie wymaga przygotowań, jeśli już umiemy jeździć. Kondycja przyjdzie sama. Na początek wystarczy krótka trasa 3 km. Warto jeździć w swoim tempie, nikomu nie musimy udowadniać, że mimo braku ruchu W zimie wciąż jesteśmy w formie. Jeśli dystans, który chcemy pokonać, jest dość długi, pod koniec powinniśmy zwolnić, żeby nie przeciążyć serca. W trakcie jazdy możemy lekko pochylać się do przodu, ale plecy powinny być wyprostowane w sposób naturalny, ręce lekko zgięte w łokciach. Paniom poleca się wymianę siodełka na większe, tzw. kanapę. Nie zapominajmy też o uzupełnianiu płynów. Najlepsza będzie czysta woda, np. filtrowana, bogata w magnez, który tracimy wraz z potem. Zapobiegnie to powstawaniu zakwasów.

Nim wsiądziemy na rower, zapoznajmy się z przepisami ruchu drogowego. Rowerzysta zobowiązany jest jeździć po ścieżkach rowerowych lub jezdni, a nie po chodniku. Na uliczkach osiedlowych nie powinien przekraczać 20 km/h. Nie może jeździć w słuchawkach, bo wtedy nie usłyszy np. dźwięku klaksonu i może wjechać wprost pod kota samochodu. Jeśli jest mgła lub wieczór rower powinien mieć włączone światła. Więcej prawnych porad szukaj w Internecie, warto wiedzcie coś o wnioskach i dokumentach potrzebnych do wyrobienia karty rowerowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>